محمد زارع آبندانسری؛ نسرین عزیزیان کهن؛ فاطمه رضاپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر؛ ارائه راهبردهای کاربردی جدید به منظور سودآوری باشگاههای فوتبال استقلال و پرسپولیس با بکارگیری از ظرفیتهای درآمدهای رسانهای و تبلیغاتی، درآمدهای تجاری و درآمدهای مدیریتی بود. روش پژوهش به صورت کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاهها در گروه مدیریت ورزشی و مدیریت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر؛ ارائه راهبردهای کاربردی جدید به منظور سودآوری باشگاههای فوتبال استقلال و پرسپولیس با بکارگیری از ظرفیتهای درآمدهای رسانهای و تبلیغاتی، درآمدهای تجاری و درآمدهای مدیریتی بود. روش پژوهش به صورت کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاهها در گروه مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی، متخصصین بازاریابی ورزشی، کارشناسان حقوق و اقتصاد، بودند. نمونه آماری به صورت هدفمند برای مصاحبه انتخاب گردید و مصاحبهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. درنهایت 12 مصاحبه انجام پذیرفت پس از اجرای مصاحبهها، مطالب گردآوری شده به دقت مطالعه شد و دادههای حاصل از اجرای آن در سه گام اصلی کدگذاری باز، محوری و انتخابی قرار گرفت. بعد از کدگذاری مرحله به مرحله با توجه به روش گلیزر، تعداد 74 کد نهایی به دست آمد که در 9 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی درآمدهای رسانهای و تبلیغاتی، درآمدهای تجاری و درآمدهای مدیریتی به عنوان راهبردهای درآمدزایی مؤثر بر باشگاههای فوتبال استقلال و پرسپولیس قرار گرفتند. با بهکارگیری از مفاهیم بهدستآمده در این پژوهش میتوان کمبودهای مالی ناشی از مشکلات حق پخش رسانهای، بلیط فروشی و تبلیغات محیطی در کشور را با دیگر ابزارهای ارتباط رسانهای، درآمدهای تجاری و درآمدهای مدیریتی جبران کرد و به درآمدزایی در باشگاه رسید.